wat doen wij
Er zijn veel verschillende soorten psychotherapie en psychotherapeuten. Voor de ene cliënt is het doel om gelukkig(er) te worden, de andere is al tevreden wanneer hij/zij het hoofd boven water kan houden.
psychotherapie
Psychotherapie is stilstaan bij verschillende vragen, als:
- Hoe wil en kan ik mijn leven richting geven en hoe kan ik hindernissen die ik onderweg tegenkom overwinnen?
- Hoe kan ik mijn gevoel en gevoelens serieus nemen, zonder mijn verstand erbij te verliezen?
- Zijn de vragen 'wat wil ik' en 'wat kan ik' misschien toch belangrijker dan de vraag 'wat moet ik' ?
- Verwacht ik van mijzelf het juiste, of schiet ik door in het perfecte van mijzelf te verwachten?
- Wat is mijn manier om met verlies en met rouw om te gaan?
EMDR (traumatherapie)
Maar...
- Soms lijkt de tijd weinig helend te werken. Dan voelt het nog als de dag van gisteren dat de traumatische ervaring gebeurde, terwijl het misschien al enige tijd geleden heeft plaats gevonden.
- Soms geeft praten geen opluchting, ben je geen prater of kun je met je verstand de dingen wel beredeneren, maar zegt je gevoel iets heel anders.
gezins- & relatietherapie
Ook als er al besloten is om te stoppen met een relatie kan een relatietherapeut helpen om, door middel van gezamelijke gesprekken, het respect voor elkaar te bewaren. Helpen om elkaar los te kunnen laten en elkaar niet te hinderen in de vooruitgang. Om geen gevecht met elkaar aan te gaan, maar elkaar te steunen in het besluit.
werkwijze
In een 1e gesprek kun je ondermeer nagaan of er sprake is van een klik en je voldoende vertrouwen in de persoon en de benadering van mij hebt om door te gaan. Zo niet dan overleggen we over een oplossing. Na 1 of 2 (intake)gesprekken hebben we vaak wel duidelijk wat er aan de hand is, van welke diagnose we uit moeten gaan en wat mogelijkheden voor behandeling zijn. In een behandelplan wordt dit in (hopelijk begrijpelijke) taal samengevat en indien de inhoud in jouw ogen kloppend, duidelijk en volledig is, vastgesteld. We overleggen of en in welke mate we de huisarts zullen informeren.
In het begin wordt er tevens een klachtenlijst aangeboden, die we tijdens of na de behandeling opnieuw zullen afnemen, zodat we veranderingen en hopelijk verbetering kunnen verduidelijken. Incidenteel kan er gebruik gemaakt worden van informatie die digitaal (via de computer) kan worden doorgenomen tussen de gesprekken in. Ook tijdens de behandeling kan je, indien je dit wenst, iemand mee vragen op gesprek.
In overleg met jou wordt bekeken of er sprake is voldoende vooruitgang en wanneer vermindering of beëindiging van gesprekken gewenst is. Bij afsluiting gaat er, indien jij dit akkoord vindt een afsluitend verslag naar de huisarts.
waarneming en crisis
Bij een onmiddelijke crisis kun je allereerst contact opnemen met je huisarts en bij zijn of haar afwezigheid met een van de onderstaande nummers:
- Huisartsenpost Venlo/Venray: 0900 8818
- Huisartsenpost Boxmeer: 0900 8880
- GGZ-crisisdienst Land van Cuijk en Noord Limburg: (0485) 847 250
- GGZ-crisisdienst Venlo: (088) 114 94 94
- Spoedeisende Hulp Viecuri: (077) 320 58 10
- Spoedeisende Hulp Maasziekenhuis Pantein: (0485) 845 000